top of page
  • Writer's pictureMichael Raymakers

FOR THE LOVE OF GEEK: VALENTIJN


In het item For The Love of Geek stellen wij 12 geeky vragen aan iemand in de wereld van de popculture. Deze keer vragen we schrijver en YouTuber Valentijn Ringelberg het hemd van het lijf en kom je alles te weten over zijn favorieten als het gaat om films, boeken en muziek! 1. Op een dag is er een magische deur in je huis te vinden, die je naar elke wereld zou kunnen brengen. Welke fictieve wereld zou jouw voorkeur hebben? "Dat begint direct met een moeilijke vraag, want dat betekent dat ik als introverte schrijver mijn huis moet verlaten haha. Als ik dan toch een keuze moest maken, dan zou ik voor de wereld Spira uit de game Final Fantasy X en X-2 gaan. Het lijkt mij ontzettend mooi om al die verschillende plekken te zien en aparte volken te ontmoeten. Wel de Spira tijdens the Calm trouwens, het zou zonde zijn als er een enorm, verwoestend beest mijn magische vakantie zou verpesten." 2. Als je morgen wakker zou worden met een superkracht, welke zou dit zijn en waarom? "Als schrijver lijkt het mij heel fijn en handig als ik de superkracht had om mijn fantasiebeelden direct om te zetten naar tekst. In het rijtje van vliegen en teleportatie lijkt dat wellicht een beetje suf, maar het zou mij een hele hoop tijd besparen." 3. Is er een quote uit bijvoorbeeld een film die je bijna dagelijks gebruikt of simpelweg je favoriet is? "Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo van de quotes ben, maar als er iets dagelijks over mijn lippen glijdt is het wel “Wat een gezeik!” in de wijze van Martien Meiland." 4. Wie is je favoriete personage uit een film, boek, game of serie? "Bij mij staat the Mistress of All Evil stipt op nummer een. Maleficent uit de Disneyfilm Sleeping Beauty dus! Al van kinds af aan heb ik een enorme aantrekkingskracht richting de klassieke Disney Villains. Ook de hedendaagse live-action versie, waarin Maleficent vertolkt wordt door Angelina Jolie, vind ik ontzettend tof gemaakt." 5. Met welke drie fictieve personages zou jij wel eens een avondje op stap willen? "Ten eerste met Phaun, het hoofdpersonage uit mijn boek Voorbij het Wederwoud, al kan ik me voorstellen dat ze het niet erg op prijs zou stellen welk leven ik haar heb gegeven. Daarnaast lijkt de zee-heks Ursula uit The Litte Mermaid me stiekem heel gezellig. Als laatste mag Peter Parker a.k.a. Spider-Man er ook gezellig bijkomen, daar zou ik mijn vriend Thomas in ieder geval een groot plezier mee doen." 6. Van welk soundtrack krijg je maar geen genoeg? "Tijdens het schrijven van mijn boeken heb ik ontzettend veel naar de soundtrack van Game of Thrones geluisterd. Toch is de soundtrack van de filmadaptatie van Memoirs of a Geisha mijn favoriet. Ook heel fijn om mee te schrijven trouwens!" 7. Welk dierlijk personage zou je als huisdier, dan wel lifelong friend willen hebben? "Mijn eigen zwarte kat Lint is al echt een draak, dus daar heb ik in principe mijn handen vol mee. Toch zou een moogle uit de Final Fantasy games wel schattig zijn om in huis rond te hebben zweven. Ook handig dat ze over magie en koopwaar beschikken." 8. Welke film uit de Walt Disney stal is jouw favoriet? "Als het op Disneyfilms aankomt vind ik het heel lastig om er een uit te moeten kiezen, het ligt er echt aan in welke stemming ik ben. Op dit moment zou ik dan Mulan zeggen. Wel de originele geanimeerde versie, de live-action vond ik persoonlijk tamelijk mislukt." 9. Van alle superhelden op de wereld, wie is jouw absolute nummer 1? "Van jongs af aan ben ik al gek op de X-men en dat komt allemaal door de X-men: The Animated Series op de zender Fox Kids (hoor je het deuntje al in je hoofd?) Destijds waren Storm en Beast mijn favoriete mutanten, maar tegenwoordig ga ik toch voor Phoenix. Ooit hoop ik nog eens een goede live-action interpretatie van dit krachtige personage en de Phoenix-saga te zien." 10. Welk liedje of artiest hoort er sowieso op jouw persoonlijke Awesome Mix? "De liedjes van de Ierse band The Cranberries zullen voor altijd in mijn mix-tapes voorkomen. Jammer genoeg heb ik nooit de kans gehad om ze live te zien, maar hun muziek betekent heel veel voor me." 11. Stel, je hebt de beschikking tot de DeLorean tijdmachine uit Back to the Future. In welke tijd zou jij dan even een kijkje willen nemen? "Ik denk wel in de jaren 80. Ten eerste vind ik de muziek uit die tijd heel tof en ten tweede lijkt het me heerlijk om even in een internetvrije wereld te leven. Volgens mij zou ik dan echt even tot rust komen." 12. Welke personage zou jouw persoonlijke mentor zijn met wijze levenslessen? "Blauwster uit de Warrior Cats boeken. Zij blijft voor mij de beste clanleider uit de lange boekenreeks en zelfs na haar dood kan ze het niet laten om wijze levenslessen vanuit het hiernamaals door te geven."

Valentijn's eerste boek in De Raad van Vha'rhymn reeks 'Voorbij Het Wederwoud' is onlangs verschenen bij uitgeverij Hamley Books en is hier te bestellen. Voor meer van Valentijn check zijn YouTube-pagina en Instagram!

bottom of page