top of page
  • Writer's pictureMichael Raymakers

REVIEW: HAMILTON (DISNEY+)

Persoonlijk ben ik verre van een fan als het gaat om musicals, maar toen streamingdienst Disney+ het uiterst succesvolle Hamilton online beschikbaar maakte voor de wereld, was ik toch benieuwd. Geschiedenis heeft mij altijd gefascineerd en een van mijn favoriete muziekgenres is toch wel hiphop. Een plus een is twee? Hamilton is een musical bedacht door Lin-Manuel Miranda, nadat hij tijdens een vakantie een biografie las over een van de founding fathers van Amerika, Alexander Hamilton. Hamilton groeit op als wees op de Caraïben en vertrekt naar Amerika om daar te studeren en zichzelf op te werken tot politicus, militair en later zelfs de eerste minister van Financiën. Met deze gegevens bedenkt Miranda een musical rond het leven van Hamilton, verteld door middel van hiphop en gespeeld door een gemêleerde cast. Of zoals hij zelf zegt: "het verhaal van het Amerika van toen, verteld door het Amerika van nu".

Lin-Manuel Miranda als Alexander Hamilton Al vanaf de première van de musical in 2015 is het een regelrechte hit en zijn kaarten voor elke voorstelling uitverkocht. Als het de overstap maakt naar het New Yorkse Broadway, lanceert het zichzelf naar een cultureel fenomeen en wil iedereen in het land de musical zien en zijn bekende Amerikanen regelmatig in de theaterstoelen te vinden. Vijf jaar later is het nog steeds een succes, heeft de musical vele prijzen in de wacht gesleept en zijn er al meerdere toeren door Amerika geweest. Geweldig nieuws dus dat Disney+, in tijde van deze pandemie, besloot om de speciale filmregistratie van de musical op de streamingdienst te plaatsen voor de miljoenen mensen die deze niet gezien konden hebben in de theaters. In het hetzelfde weekend dat Disney Hamilton beschikbaar maakte, stegen de downloads van de app naar maar liefst 72%.

Phillipa Soo, Renée Elise Goldsberry en Jasmine Cephas Jones als Eliza Hamilton, Angelica Schuyler en Peggy Schuyler En boy, ben ik blij dat ik maandelijks betaal voor Disney+: bij de eerste paar minuten was ik al compleet verkocht. De muziek, de productie, het acteerwerk; alles is next level. Miranda is geweldig als Hamilton, maar ook elk ander lid van de cast laat zich van zijn of haar beste kant zien. Vooral Daveed Diggs is een charismatisch hoogtepuntje als zowel Marquis de Lafayette en later Thomas Jefferson. Elk liedje is niet alleen goed uitgewerkt qua tekst, het blijft qua muziek ook nog dagenlang in je hoofd hangen.

Daveed Diggs als Thomas Jefferson De registratie van het theaterstuk is misschien wat aan de lange kant (2 uur en 40 minuten), maar ondanks dat bleef ik geboeid kijken en genoot ik van elke minuut. Fan van het genre musical zal ik waarschijnlijk nooit worden, maar fan van Hamilton ben ik zeker. Na al die jaren hype en lovende recensies kan ik maar één ding zeggen: believe the hype!

bottom of page